26 ביוני 2014

אות ד'

אות ד'

"הרוחני נבדל בכח שינוי צורה,
כמו הגשמי שנבדל על ידי גרזן"



זמן, תנועה ומקום אלו דברים שמבדילים אובייקטים, כוחות, מעשים, אז אם אנחנו אומרים שברוחניות אין זמן, תנועה, מקום, זאת אומרת אין אותם הדברים שמבדילים בין דברים, אז במה נבדלים שם שני רוחניים?

"וטרם נבא אל הביאור, נסביר מהות ענין ההבדלה, הנוהג ברוחניים: ודע, אשר האישים הרוחניים מתפרדים זה מזה, רק על פי שינוי הצורה בלבד, דהיינו, אם דבר רוחני אחד, קונה בעצמו שתי צורות, כבר אינו אחד, אלא שניים:" בגלל שברוחניות אין לנו שום תכונה חוץ מרצון, אז על ידי שינוי הרצון שנקרא שינוי צורה, נבדל האחד מהשני וזה מספיק בכדי שיהיו נבדלים אחד מהשני. "ואסביר לך, בנפשות בני אדם, שהם גם כן רוחניים: ונודע החוק הרוחני, אשר צורתו פשוטה כנ"ל," מה זה "צורתו פשוטה", יש רק דבר אחד ולא שניים, אין כאן ריבוי מחשבות ורצונות שבתוכו. "וזה ודאי שיש ריבוי נפשות, כמספר הגופות," כמספר הרצונות,"שהנפשות" האורות, "מאירות בהם," בתוך הרצונות, בתוך הגופות האלה, גוף שווה רצון, "אלא שהן נבדלות זו מזו, על ידי  שינוי הצורה שבכל אחת ואחת. ועל דרך שאמרו חז"ל, כשם שפרצופיהן אינם שווים זה לזה," זאת אומרת, כמה שהם מאירים, "כך דעותיהן אינן דומות זו לזו." שיש שינוי ברצונות ודעות אז כך מאירים הם כל אחד בפני עצמו, כל נשמה ונשמה, "ויש בסגולת הגוף, להבדיל בצורות הנפשות, עד להבחין בכל נפש לפי עצמה, שזו נפש טובה, וזו נפש רעה," אם רצון הוא טוב, אם רצון הוא רע, "וכדומה, בצורות הנבדלות."


   "והנך רואה שכמו דבר גשמי, מתחלק ונחתך ונבדל, בגרזן, ותנועה בהרחקת מקום בין חלק לחלק, כמו כן דבר רוחני, מתחלק ונחתך ונבדל, בסיבת שינוי צורה מחלק לחלק, ולפי השיעור של ההשתנות, כן ישוער המרחק מחלק לחלק, וזכור זאת היטב." אין לנו שום תכונה חוץ מרצון לקבל ובגלל זה מספיק לנו רק שינוי בתכונה הזאת בכדי להבדיל דבר מדבר ברוחניות, נשמה מנשמה, כי זו כל התכונה של הנשמה, הרצון בעצמו, בעלמא.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה